De training is erop gericht om de communicatiestijl van uw medewerkers beter af te stemmen op de interne en externe omgeving. Dit zijn de collega’s, de leidinggevenden en uiteraard ook de burger. Vaardigheden zoals inleven, contact maken, helder uitdrukken en prettig overkomen op anderen vormen de sleuteltermen.
Of het nu een gaat over het naleven van interne en externe regels en richtlijnen, het nakomen van afspraken en hoe een collega zijn taken uitvoert, het betreffen allemaal momenten van contact tussen medewerkers onderling.
Ook geldt dit voor de burgers. Onderwerpen kunnen daarin zijn; een wegafzetting, een straat die opengebroken ligt, een plantsoen dat onderhouden wordt, (zwerf)vuil dat opgehaald wordt of een riolering die verstopt zit.
Het betreft altijd contactmomenten die soms kwetsbaar zijn doordat collegae en burger het beste van uw medewerkers verwachten en dat in hun beleving niet altijd denken te krijgen.
De volgende onderwerpen worden middels praktische werkvormen en oefeningen behandeld:
De training is vooral gericht op het aanreiken van tools rondom het thema assertiviteit, het voeren van (lastige) gesprekken en het toepassen van effectieve communicatiemethodieken.