Voor sommige werkzaamheden of taken is het noodzakelijk dat een verdiepend onderzoek wordt uitgevoerd om alle risico’s op een goede manier in beeld te hebben. Dit zodat er doeltreffende beheersmaatregelen kunnen worden genomen. Dit kan gedaan worden aan de hand van een Taak Risicoanalyse (TRA).
Een TRA wordt gezien als een RI&E uitgevoerd voor een specifieke taak. Met behulp van een TRA kunnen de risico’s, welke vasthangen met die specifieke taak, in kaart worden gebracht en door middel van adviesmaatregelen, worden beheerst.
Gemeente Roosendaal
De doelstelling van een TRA is om de veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu risico's vast te stellen. Hiermee worden werkzaamheden effectiever uitgevoerd en worden incidenten/nadelige gevolgen voorkomen of beperkt. Voor de gemeente Roosendaal is een TRA voor werkzaamheden met de hoogwerker uitgevoerd. Zo is het gebruik van persoonlijke valbeveiliging nadrukkelijk behandeld.
Gemeente Noord-Beveland
Als onderdeel van de VCA certificering van gemeente Noord-Beveland hebben wij een aantal TRA's gerealiseerd. De TRA’s vinden plaats volgens een vaste methodiek, door omschrijving van taken, daaraan verbonden risico’s en te treffen maatregelen. Onder de verantwoordelijkheid van een bij de uitvoering van het werk betrokken veiligheid, gezondheid en milieu (VGM) functionaris zijn de TRA’s uitgevoerd.
Een Taak Risico Analyse (TRA) is een methodiek / instrument om de risico’s van een risicovolle taak te analyseren, te classificeren en te evalueren. Het doel van een TRA is om van een bepaalde risicovolle taak de risico’s op te sporen en of te heffen dan wel te verminderen en te beheersen, oftewel risicopreventie.
De eerste stap is het vaststellen van het volgende:
De volgende stap is het identificeren van mogelijke gevaren en bepalen hoe hoog het risico is bij de geïdentificeerde gevaren. Op deze wijze kunnen de risico’s worden vastgesteld. Een manier om dit te doen is om risico’s in te delen naar risicosoorten zoals fysieke / ergonomische risico’s, psychosociale risico’s, omgevingsrisico’s etc.
Na het inventariseren en bepalen van alle risico’s, zullen deze risico’s worden geëvalueerd. Dit gebeurt door middel van een risicobeoordelingsmethodiek. Deze methodiek maakt gebruik van de volgende formule om de hoogte van een risico vast te stellen: R = E x B x W.
Als de risico’s zijn geëvalueerd, is duidelijk welke risico’s (extra) maatregelen behoeven. In deze stap zal worden geadviseerd welke maatregelen genomen dienen te worden om de risico’s te verkleinen en beheersbaar te maken. Voor het opstellen van maatregelen zal worden uitgegaan van de arbeidshygiënische strategie, zoals in Arbobesluit artikel 4.4 beschreven:
Als de stappen van de TRA zijn doorlopen, is het van belang dat de betrokken medewerkers op de hoogte worden gesteld van de resultaten. De beheersmaatregelen zullen zij in de praktijk moeten gaan toepassen. Om dit vorm te geven kan op basis van de TRA een werkinstructie worden opgesteld. Deze werkinstructie is dan geldend voor de medewerkers. Op deze manier kan worden geborgd dat medewerkers op een veilige manier de werkzaamheden uitvoeren.
Klik op onderstaande button en vul het contactforumlier in!